Rozkvět SBD - úvodní stránka Zpět na seznam "Rok 2011"
  
   

Zápis ze shromáždění delegátů
Rozkvětu SBD Jihlava, konaného dne 26.5.2011
 

Přítomno: 51 delegátů, z celkového počtu 60 zvolených delegátů, 4 delegátů s hlasem poradním, viz. prezenční listina

Program jednání :

  1. Zahájení, jmenování zapisovatele, volba ověřovatelů zápisu, volba mandátové komise, volební komise a návrhové komise
  2. Zpráva předsedy družstva
  3. Zpráva místopředsedy kontrolní komise družstva
  4. Zpráva mandátové komise
  5. Zpráva o stavu majetku, výsledcích auditu, řádné účetní závěrce za rok 2010 a návrh na rozdělení zisku za rok 2010
  6. Schválení řádné účetní závěrky a rozdělení zisku za rok 2010
  7. Zpráva mandátové komise
  8. Volba členů do představenstva družstva
  9. Volba členů do kontrolní komise družstva
  10. Směrnice o nájemném z bytů pořízených v družstevní bytové výstavbě a úhradách za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů
  11. Požadavek 3 delegátů na změnu Stanov družstva
  12. Diskuse
  13. Zpráva mandátové komise
  14. Usnesení
  15. Závěr
Před zahájením se přihlásil o slovo delegát p. Šťastný s požadavkem, aby od začátku jednání byli přítomni kandidáti do představenstva družstva, kteří nejsou zvoleni delegáty. V souvislosti s kandidaturou byli tito kandidáti pozváni na pozdější hodinu, v dostatečném předstihu před zahájením voleb do představenstva. V případě přítomnosti těchto kandidátů, kteří nejsou delegáty, by se nejednalo o jednání neveřejné, jak je stanoveno obchodním zákoníkem. Byl vznesen požadavek na hlasování o tom, aby jednání bylo veřejné. K tomu, aby mohlo být hlasováno, je nutné postupovat podle bodů stanovených programem jednání.
K bodu č. 1

Shromáždění delegátů bylo svoláno na 15,30 hodin do zasedací místnosti ROZKVĚTU, stavebního bytového družstva, Havlíčkova 44, Jihlava.
Předseda družstva pan Milan Kunče přivítal přítomné a předal slovo místopředsedovi představenstva Ing. Vladislavovi Pospíchalovi, který byl pověřen řízením jednání.
Zapisovatelkou byla jmenována paní Lenka Blažková.
Ověřovatelkami zápisu byly jednohlasně zvoleny paní Mgr. Dobroslava Pezlarová a Ing. Františka Revúcká.
Do mandátové komise byli jednohlasně zvoleni paní Blanka Křesadlová a pánové Ing. arch. Ctibor Seliga a Vladimír Klička.
Do volební komise byli 96 % přítomných zvoleni pánové Zdeněk Navrátil, Luboš Seitl a Vladimír Šťastný a do návrhové komise byli rovněž 96 % přítomných zvoleni pánové Václav Babický, Ing. Petr Vaněk a JUDr. Ladislav Krédl.

Poté mluvčí mandátové komise paní Blanka Křesadlová ve své zprávě oznámila, že je přítomno 51 delegátů s hlasem rozhodujícím ze 60 pozvaných, což představuje 85 %, dále jsou přítomni 4 delegáti s hlasem poradním. Z chybějících delegátů byli 3 omluveni. Konstatovala, že jednání shromáždění delegátů je usnášeníschopné, a proto mohlo být přistoupeno dle požadavku k hlasování o tom, zda jednání bude veřejné.

Pro veřejné jednání hlasovalo 26 delegátů, proti 23, zdrželi se 2 delegáti. Bylo odhlasováno veřejné jednání. Vzhledem k tomu, že tento způsob jednání není v souladu s obchodním zákoníkem, byl mluvčím návrhové komise panem Václavem Babickým vznesen návrh, aby bylo hlasováno o revokaci původního rozhodnutí a aby navržení kandidáti byli přizváni jako hosté.

Pro zrušení původního rozhodnutí hlasovalo 49 delegátů, proti nebyl nikdo, zdrželi se 2 delegáti. Jednání nadále pokračovalo jako neveřejné a přítomné představenstvo družstva rozhodlo, že souhlasí s přizváním kandidátů do představenstva družstva jako hostů s tím, že pokud nebudou zvoleni, opustí po volbách jednání shromáždění delegátů. Tito kandidáti se vzápětí dostavili a byli účastni jednání shromáždění delegátů až do doby vyhlášení výsledků voleb. Dále bylo pokračováno dle programu.

K bodu č. 2

Předseda družstva pan Milan Kunče ve své zprávě úvodem přiblížil nově zvoleným delegátům kompetence nejvyššího orgánu družstva, kterým je shromáždění delegátů. Dále připomněl výsledky hospodaření družstva a některá konkrétní data a údaje o stavu družstva, o jeho majetku a členech za poslední volební období. Přiblížil práci představenstva, která zahrnuje projednávání a schvalování členských a bytových záležitostí, změn nájemného, stavební úpravy v bytech a domech, nákup a vyřazení hmotného a nehmotného majetku družstva a v neposlední řadě směrnice a předpisy upravující chod družstva v souladu s platnými zákony a vyhláškami. V rámci své kompetence projednává a schvaluje na základě odůvodněných žádostí samospráv výjimky z vnitřních předpisů a směrnice družstva.

Poslední volební rok, tj. rok 2010 byl ukončen kladným hospodářským výsledkem a to ziskem 117 tis. Kč. Hospodaření družstva negativně ovlivňuje neplacení nájemného, k 31.12.2010 činí dluh na nájemném 4.512 tis. Kč. V souvislosti s vymáháním pohledávek družstvo uzavřelo smlouvu ještě s jednou advokátní kanceláří.

Na správě bytového a nebytového fondu bylo přijato 1121 požadavků na opravy a údržbu. Vlastní středisko provedlo 629 zakázek, dodavatelské firmy 487 zakázek, stornováno objednateli bylo 6 zakázek a neprovedeno zůstalo 5 požadavků na opravy.

K 31.12.2010 má družstvo majetek v hodnotě 463 235 tis. Kč. Družstvo má 4912 členů celkem.Z tohoto počtu je 2077 členů družstva nájemců, 2308 členů vlastníků a 527 nebydlících členů. Do osobního vlastnictví bylo v roce 2010 členům převedeno 454 bytů a 25 garáží. Pokud je to technicky a kapacitně možné, družstvo převádí byty i těm členům, kteří o převod nepožádali v zákonném termínu, to je do 30.6.1995.

Veškerou činnost družstva zajišťují a provádí zaměstnanci družstva, mimo právní činnosti, kterou pro družstvo zabezpečuje advokátní kancelář JUDr. Ostrejšové a JUDr. Homolky. Bezpečnost práce je zabezpečována koordinátorem bezpečnosti práce panem Kottinkem. Celkový počet zaměstnanců je 29,35, z toho je 23,35 technickohospodářských pracovníků, 2 dělníci a 4 pomocní pracovníci.

Ve své zprávě předseda družstva zmiňuje i otázku kontrol, prováděných ze strany kontrolní komise družstva, ČSOB, ČS a auditora. Všechny provedené kontroly byly bez závad. Kontrola ze strany OSSZ vyměřila penále ve výši Kč 394,-- za nedoplatek na pojistném, které prominula s tím, že tato částka bude zahrnuta do veřejné podpory de minimis.

Závěrem předseda družstva pan Milan Kunče poděkoval všem předsedům samospráv, členům výborů samospráv, kteří ukončili svoji činnost, delegátům, kterým skončil mandát, všem, kteří pokračují dále. Jeho dík patřil dále členům komisí družstva, členům představenstva a zaměstnancům družstva.

Zpráva předsedy družstva je přílohou č. 1 originálu zápisu.

K bodu č. 3

Slova se ujal místopředseda kontrolní komise pan Jiří Havlík, aby přednesl zprávu kontrolního orgánu družstva.

Rovněž zhodnotil činnost kontrolní komise za poslední volební období. Mimo stížností od členů družstva se kontrolní komise na svých jednáních pravidelně zabývala hospodařením družstva, stavem bytového fondu a mzdovým a personálním vývojem.

Od posledního shromáždění delegátů byly kontrolní komisi doručeny 3 stížnosti. První stížnost byla doručena p. Barimovem a týkala se posouzení stavu a projednání řešení k odstranění vlhkosti v bytě. Druhá stížnost byla podána ve věci rekonstrukce bytového domu Srázná 12 a třetí stížnost vzešla ze strany výboru SVJ Zahradní 12-20 ve věci ročních odečtů vodoměrů na patách domu.

Zpráva kontrolní komise je přílohou č. 2 originálu zápisu.

K bodu č. 4

Mluvčí mandátové komise paní Blanka Křesadlová ve své zprávě oznámila, že je přítomno 51 delegátů s hlasem rozhodujícím ze 60 pozvaných, což představuje 85 %, dále jsou přítomni 4 delegáti s hlasem poradním. Z chybějících delegátů byli 3 omluveni. Konstatovala, že jednání shromáždění delegátů je usnášeníschopné.

Zpráva mandátové komise je přílohou č. 3 originálu zápisu.

K bodu č. 5

Ekonomický náměstek Ing. Pospíchal podal zprávu o stavu majetku družstva. Audit proběhl v souladu s předpisy a zákonem. Zpráva auditora je uložena k nahlédnutí u předsedy družstva, ekonomického náměstka a u vedoucí informační soustavy. Přítomní byli dále seznámeni s náklady na provozní budovu. Vlastní kapitál poklesl v důsledku převodu bytů do osobního vlastnictví. K nárůstu bankovních úvěrů došlo pouze u jednotlivých bytových domů a to v souvislosti s rekonstrukcemi domů. Naproti tomu dochází k poklesu anuit na základě jejich pravidelných splátek.

Hospodaření družstva za rok 2010 skončilo ziskem ve výši 116 553,79 Kč. Byl přednesen návrh na rozdělení výsledku hospodaření a to převést 10 % ve výši Kč 11 655,-- do sociálního fondu a zbytek ve výši Kč 104 898,79 převést na úhradu ztráty min. let.

Materiál je přílohou č. 4 originálu tohoto zápisu.

K bodu č. 6

Šestým bodem bylo schválení řádné účetní závěrky a návrh na rozdělení zisku za rok 2010. Všem delegátům byl zaslán písemný materiál. Výsledek hospodaření a jeho rozdělení bylo schváleno jednohlasně.

K bodu č. 7

Mandátová komise provedla vyhodnocení účasti pozvaných delegátů před zahájením voleb členů do představenstva a kontrolní komise a došla k závěru, že shromáždění delegátů je stále usnášeníschopné.

Zpráva návrhové komise je přílohou tohoto zápisu.

K bodu č. 8

Shromážděním delegátů bylo nadpoloviční většinou odhlasováno provedení voleb členů do představenstva družstva veřejným hlasováním a to po jednotlivých kandidátech. Na základě výsledku hlasování byli do představenstva družstva zvoleni: Milan Kunče s počtem 41 hlasů, Josef Holub s počtem 29 hlasů, Pavel Janisch s počtem 42 hlasů, Dušan Magura s počtem 30 hlasů, Ing. Vladislav Pospíchal s počtem 47 hlasů, Ing. Bohuslav Vacek s počtem 39 hlasů, Petr Wastl s počtem 38 hlasů, JUDr. Ladislav Krédl s počtem 45 hlasů a Zdeněk Navrátil s počtem 28 hlasů.

Zpráva volební komise je přílohou č. 5 originálu zápisu.

K bodu č. 9

Shromážděním delegátů bylo nadpoloviční většinou odhlasováno provedení voleb členů do kontrolní komise družstva veřejným hlasováním a to za celou kandidátku naráz. Na základě výsledku hlasování byli do kontrolní komise družstva počtem 48 hlasů zvoleni: Jiří Havlík, Václav Babický, Leopold Tůma, Ing. Jaroslav Nechvátal a Blanka Křesadlová.

K bodu č. 10

Ekonomický náměstek Ing. Pospíchal seznámil přítomné se Směrnicemi o nájemném z bytů pořízených v družstevní bytové výstavbě a úhradách za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů. Znění těchto Směrnic obdrželi delegáti jako písemný materiál. K přednesenému návrhu nebyly vzneseny žádné dotazy ani připomínky, proto bylo přistoupeno k hlasování. Jednohlasně bylo schváleno přijetí Směrnic o nájemném z bytů pořízených v družstevní bytové výstavbě a úhradách za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů s účinností od 1.1.2011. V platnosti dále zůstávají Zásady pro stanovení úhrady za užívání bytu a za služby a užívání nebytových prostor v SBD Rozkvět schválené shromážděním delegátů 8.7.1998.

K bodu č. 11

V zákonném termínu předložili 3 delegáti žádost o doplnění programu jednání shromáždění delegátů, což je v souladu s § 239 a § 182, odst. 1, písm. a) obchodního zákoníku, a proto představenstvo předloženou změnu programu zařadilo na program jednání.

  1. Tři delegáti požadují, aby shromáždění delegátů hlasováním rozhodlo, zda-li volby představenstva, kontrolní komise a změny stanov budou veřejné nebo tajné a bude-li se hlasovat o celém návrhu kandidátky nebo zvlášť o každém z kandidátů v případě voleb představenstva a kontrolní komise.

    K předloženému návrhu bylo sděleno, že navrhovaný způsob hlasování je součástí stávajícího platného volebního řádu. Navrhovaný způsob volby představenstva a kontrolní komise je vždy před vlastními volbami rozhodnut shromážděním delegátů formou hlasování.

  2. Změna stanov – část VI – orgány družstva, v čl. 70 doplnit odstavec 7) v tomto znění:

    Představenstvo může pověřit běžnou organizací a řízením družstva ředitele, vzešlého z veřejného výběrového řízení. Představenstvo může takto vybraného ředitele i odvolávat. Pracovní náplň a pravomoci ředitele stanoví představenstvo.

    Odůvodnění navrhovatele: Požadavek navazuje na změnu v odstavci a), vychází z § 243 odst. 7 Zákona 513/191 Sb. Smyslem úpravy je vybrání ředitele družstva, který bude mít v rámci možností nejlepší kvalifikační předpoklady.

    Představenstvo družstva považuje doplnění čl. 70 stanov družstva odstavcem 7) za nadbytečné vzhledem k tomu, že v současných stanovách je uvedeno, že běžnou činnost družstva řídí předseda družstva, což je v souladu s obchodním zákoníkem. Mimo to by bylo nutné v případě přijetí návrhu změnit další články stanov tak, aby nedocházelo k řízení běžné činnosti družstva dvěma osobami, tj. předsedou družstva a ředitelem.

    O návrhu bylo hlasováno, pro přijetí změny stanov: 3, proti: 39, zdržel se: 4

  3. Změna stanov – část VI – orgány družstva, v čl. 57 doplnit odstavec 3) v tomto znění:

    Člen představenstva, včetně předsedy představenstva nebo člen kontrolní komise, včetně předsedy kontrolní komise nemůže být současně zaměstnancem družstva.

    Odůvodnění navrhovatele: Požadavek vychází z § 247 odst. 2 Zákona 513/1991 Sb. Jeho smyslem je zabránění střetu zájmů při výkonu funkce člena představenstva a zaměstnance družstva. Působení zaměstnance ve statutárním orgánu je v rozporu se současným právním stavem. V rámci této úpravy dojde k rozdělení funkce předsedy představenstva a výkonného ředitele družstva, kterou v současnosti zastává jedna osoba a je v rozporu s platnou legislativou. V nové úpravě bude praktický chod družstva řídit profesionální manažer, jmenovaný na základě výběrového řízení. Předseda představenstva bude řídit chod představenstva. Tento krok nepovede ke zvýšení nákladů, neboť finanční ohodnocení, které pobíral stávající předseda, bude pouze rozděleno mezi dvě osoby (předseda představenstva a ředitel družstva), podle činnosti, kterou budou zastávat.

    Představenstvo družstva předložilo delegátům následující stanovisko. Představenstvo si nedokážě představit, že by nedošlo ke zvýšení nákladů, jestliže k současnému stavu zaměstnanců 1 zaměstnanec přibude. Mimo to v průběhu roku je nutno podepisovat například okolo 150 plných mocí pro právní zastoupení družstva, smlouvy o převodu bytů do osobního vlastnictví, úvěrové smlouvy předsedou a dalším členem představenstva, protože se jedná o akty vůči členům družstva. Ve své podstatě by se musel každý druhý den předseda družstva a další člen představenstva, který není zaměstnancem družstva, uvolňovat ze svého zaměstnání, s čímž jsou spojeny refundace mezd.

    Dalším příkladem je vyřizování dotačních programů, kdy se musí jezdit do Brna na Záruční a rozvojovou banku. Pravděpodobně by toto s sebou neslo zvýšení nákladů na cestovné. Zcela jistě by ve všech případech došlo k prodloužení lhůty vyřízení požadavků členů družstva, kde je podle obchodního zákoníku stanoven podpis předsedy družstva a dalšího člena představenstva. § 247 odst. 2 obchodního zákoníku dává možnost (nikoli povinnost) vyslovit ve stanovách neslučitelnost funkcí nebo další okolnosti, pro které člen družstva (nikoli zaměstnanec družstva) nemůže být členem některého voleného orgánu. Navrhovatelé tohoto požadavku na doplnění stanov družstva evidentně zaměnili pojmy člen družstva za zaměstnanec družstva. Z uvedeného plyne, že situace, kdy předseda představenstva, který je zaměstnancem družstva, vykonává současně činnost předsedy družstva, případně výkonného ředitele, není v rozporu s právní úpravou, neboť obchodní zákoník ani jiný právní předpis vztah zaměstnance družstva a výkon funkce ve volitelném orgánu družstva neupravuje konstitutivním způsobem, tedy takovým způsobem, který je nutno dodržet bez možnosti volby. Z tohoto důvodu představenstvo družstva a s ohledem na to, že se skutečně nejedná o protiprávní vztah, nedoporučuje provést změnu stanov v navrhovaném článku 57 doplněním odstavce 3.

    O návrhu bylo hlasováno, pro přijetí změny stanov: 2, proti: 38, zdržel se: 6

  4. Požadavek na označení služebních vozidel

    Navrhovatelé požadují, že všechna služební vozidla v majetku družstva nebo najatá formou leasingu musí být označena na obou předních dveřích vozidla logem družstva o velikosti minimálně 20 x 20 cm a textem "Rozkvět stavební bytové družstvo Jihlava" o velikosti písmen minimálně 6 cm. Text musí být umístěn v blízkosti loga. Velikost písma a loga lze v rámci grafického ztvárnění proporcionálně a esteticky přizpůsobit. Celková plocha označení musí být minimálně 700 cm2 a musí být v kontrastní barvě vzhledem k barvě vozidla tak, aby bylo z dálky patrné (např. modré vozidlo nesmí mít modré označení a to ani v rámci blízkých odstínů).

    Představenstvo předložilo stanovisko k návrhu a to v tom smyslu, že požadavek na označení služebních vozidel družstva nespadá do rozhodování nejvyššího orgánu družstva, neboť jeho povinnosti jsou taxativně vyjmenovány obchodním zákonem a stanovami, pokud si tento orgán rozhodování v této věci nevyhradil. Vzhledem k tomu, že podle dosud platných stanov nepatří do působnosti shromáždění rozhodovat o označení vozidel družstva, muselo by rozhodnutím shromáždění delegátů dojít ke změně stanov v příslušných článcích. Na základě uvedených skutečností byl předložen návrh přijmout v této věci usnesení, že shromáždění delegátů deleguje pravomoc rozhodování v navrhované záležitosti na představenstvo družstva.

    Pro delegování pravomoci rozhodování o označení vozidel družstva na představenstvo družstva hlasovalo 35 delegátů, proti 2 delegáti, zdrželo se 9 delegátů.

K bodu č. 12

Diskusi zahájil pan Milan Kunče, aby vystoupil s požadavkem tří delegátů, který byl na družstvo doručen přesně 10 dnů před konáním shromáždění, avšak v době, kdy již byly delegátům rozeslány pozvánky na shromáždění se stanoveným programem a to tak, aby byla zachována lhůta 8 dnů do dne konání shromáždění. Návrhovatelé požadují zavedení "Černé knihy firem". Před čtením návrhu byl vznesen požadavek ze strany 2 delegátů – navrhovatelů, aby byl příspěvek stažen z jednání. Shromáždění delegátů souhlasilo se stažením příspěvku z jednání.

Do diskuse se po výzvě nepřihlásil žádný delegát.

K bodu č. 13

Mluvčí mandátové komise paní Blanka Křesadlová oznámila, že je přítomno 44 delegátů, což je 73,3 procentní účast, shromáždění delegátů je usnášeníschopné a může být přistoupeno k přijetí závěrečného usnesení.

K bodu č. 14

Mluvčí návrhové komise pan Václav Babický seznámil přítomné s návrhem na usnesení shromáždění delegátů.
Protože nebyly vzneseny další návrhy, přistoupilo se k hlasování o usnesení jako celku. Usnesení bylo schváleno všemi hlasy.

Zpráva návrhové komise je přílohou tohoto zápisu.

K bodu č. 15

Pan Milan Kunče poděkoval přítomným delegátům za jejich práci a účast a jednání shromáždění delegátů v 19,20 hodin ukončil.

V Jihlavě dne 26. května 2011 

Zapsala: Lenka Blažková Ověřovatelé zápisu:
Mgr. Dobroslava Pezlarová
Ing. Františka Revúcká
 

upravit výstup článku pro tisk  začátek stránky